Ny lägenhet.

 
 
Mitt i all sorg lyser det upp lite små ljusglimtar. Dagen efter svärfars bortgång var vi på lägenhetsvisning här i området. Vi bor nu i en trea & med en liten 15 månaders som också börjar samla på sig en hel del leksaker, börjar det kännas litet. Jag & mannen vill gärna få tillbaka vårat sovrum och att ge Lilleman ett eget rum dit han kan gå och vara för sig själv med sina "Brrrrrrrrruuuummmmmaaa" (bilar), skulle kännas så bra. Och att få ett rum dit vi kan slänga in alla hans leksaker skulle kännas ännu bättre såklart ;-)
Lillsmurfan har ett behov av att vara för sig själv ibland och vill stänga dörren om sig, vilket hon såklart får göra när hon vill, men prutten blir då fast i vardagsrummet som såklart inte är så roligt. Det skulle helt enkelt gynna oss alla med en större lägenhet och den vi var och tittade på var en femrummare. Våran trea är på 70 kvm drygt och femman ligger på 115... Behöver jag säga att jag jublar inombords över utrymmet?
 
Lägenhetens planering gillade jag skarpt, förutom vardagsrummet som blir lite svårmöblerat med våran stora soffa och endast en ledig vägg. Resten är antingen fönster eller dörrar, men har mina små aningar om hur vi löser det så jag är inte orolig. I värsta fall får vi sälja soffan och skaffa mindre, men tror inte det behövs.
 
 
Såhär ser lägenheten ut, när jag såg ritningen blev jag först inte särskilt imponerad så den gör inte rätt för sig. Hallen är enorm, som ett eget rum. Skönt med två toaletter & även här en stor klädkammare. Sovrummet med alla garderober blir vårat, det är stort och härligt. Rummet bredvid blir lillfisens och rummet intill hans blir fisans.
Rummet längst ner med dubbeldörrar ska vi ha en matgrupp ståendes & ta bort dubbeldörrarna så det blir öppet och fint. Kommer bli superbra :-)
 
Jag funderar och planerar i huvudet fast vi inte flyttar förrän första oktober, haha. Men det känns skönt & jag glädjer mig verkligen åt att få en lägenhet där vi vet att vi kommer att bo länge. Ingen "övergånslägenhet" som våra andra varit. Jag började i en etta, dit baby sen flyttade in. Sen skaffade vi en tvåa, sen kom Lykkis och då blev det en trea. Meningen var ju nu att vi skulle skaffa en fyra, men när vi blev erbjuden en femma kunde vi inte tacka nej. Vi vet ju att vi vill ha en tredje liten knodd i framtiden så det är bara att tuta & köra. Med lägenheten alltså, knoddisen väntar vi med ett tag till :-)
 
Eftersom vi flyttar första oktober först har vi tid på oss att skaffa det vi behöver. Jag har bestämt mig för att smurfen ska ha "mammut" möbler ifrån IKEA, så håller utkik på blocket & andra sidor om det dyker upp något. Givetvis har IKEA slutat sälja den serien, varför är jag inte chockad....? Min tur i ett nötskal. Vill i alla fall ha en garderob och byrå i den blåa färgen, men även bordet och stolarna är fint. Nåja, får se hur det blir :-) Känns skönt att kunna köpa pö om pö i alla fall så inte hans rum ekar när vi flyttar sen. Tror även fisan ska få en garderob in till sitt rum, men får se som sagt.
 
Baby jublar över balkongen, den vi har idag är så fisliten att vi knappt får plats där alla fyra. I år har vi inte ens gjort iordning den ännu, mycket för att vädret inte varit fint heller såklart. Men balkongen i femman är mycket större, djup framför allt så killen som beror där nu hade t.om ett runt bord med stolar runt om. Så nästa sommar kan vi sitta där ute och äta alla fyra, mysigt :-)
 
Ja, vi längtar som sagt. Trots att vi har en hel del annat att stå i innan oktober. Vi börjar med allt det tuffa och jobbiga, sen hoppas vi på en härlig semster tillsammans. Jag fick mitt schema över sommaren och jobbar en hel del. Nu blir det lite mindre eftersom vi förmodligen åker över till Finland några dagar den veckan mitt schema börjar för begravning och annat, men annars jobbar jag mycket. Känns bra med tanke på pengarna som behövs nu, men känns tråkigt att inte få alla dagar tillsammans. Men vi väljer att se det positivt och för min del känns det skönt att kunna tjäna lite extra pengar till flytten.
 
 
 
 
1 Ramona:

skriven

Härligt! Skönt med stort och ändå slippa trapp för barnens skull, börjar bli löjligt svårt att hålla koll på minstingen här hemma. Två toaletter är GULD i synnerhet om din make delar gener med min make ;-)

Kommentera här: