2014-01-28

 
I söndags ställde jag mig på kvällen och gjorde matlådor för hela veckan som vi pratat om att börja med. Det blev 20 lådor, två vardera varje dag (lunch & middag). Jag tog kyckling över en hel plåt, kryddade den och sen blandade jag Sambal Oelek med lite vatten och hade som sky. In i ugnen en stund & sen hällde jag även över grönsaker och lät det stå i ugnen ytterligare en stund. Sen kokade jag en stor kastrull med fullkornsris (ett helt paket) och sen stekte jag köttfärss. Hade i vitlök och vanlig lök, lite Sambal Oelek även där och kryddor - klart. Så gott och enkelt! Kokade grönsaker till också. Den här veckan kör vi alltså på ris, får se vad det blir nästa vecka. Baby köpte hem matvete, så ska nog testa det nån dag och se om det är gott :-) Han köpte även hem en låda med kvarg ifrån Lidl, våran favorit kvarg. Så nu har vi mellanmål och kvällsmål. Känns skönt att ha allting klart - det gör helt klart livet lite lättare. Haha. Iallafall för mig, har svårt att hålla mig till frukost, lunch, mellanmål, middag och nåt lättare kvällsmål. Det blir oftast frukost, lunch och kvällsmål om jag inte har nåt redo.
 
 
Träningen igår gick inge vidare. Blev faktiskt bara 20 minuter på crosstrainern, mer orkade jag inte. Det kändes tungt & jag fick t.om ont i halsen. Det var alltså lika bra att lägga ner och hoppas att dagens vila gjort susen, idag har jag inte mått dåligt så det verkar som det :-) Imorgon blir det en morgonpromenad med Cicci och på eftermiddagen blir det gymmet.
 
Idag var lillebror här och fixade våran externa hårddisk som fick psykbryt för ett tag sedan, han gjorde även ett ansiktslyft på datorn som inte mått sådär super den senaste tiden. Han kan han <3 Vi åt tacos och busade med barnen.
 
Och apropå barnen så bjöd en liten prinsessa mig på fika idag med sin fina servis som hon fick av tomten. En 3-årings fantasti är ju helt underbar! Det var mjölk, chokladmjölk och chokladkakor som det bjöds på. Märks det att hon älskar choklad eller? ;-) Och oj när jag "åt upp hennes kakor" (som ju var luft, egentligen). "Neeeeeej mamma!! Det är ju mina kakor!!" Haha. Och när min mjölk helt plötsligt blev Coca Cola blev hon helt paff. "Meeeen, jag vill OCKSÅ ha coca cola!". Fisan, vad hon får mig att skratta varje dag...
 
 
 
Det märks alltid så tydligt på lilleman när det är tisdag. När vi varit tillsammans allihopa i fyra dagar och vi sen blir själva. Han är SÅ gosig, vill gärna kramas och busa och munnen går i ett. Samtidigt som han ligger länge länge på golvet och leker för sig själv medans jag äter lunch t.ex. Ingen annan som kommer och vill vara med, pratar i munnen eller stjäl uppmärksamheten med andra ord ;-) Han är alltid väldigt enkel att ha och göra med och anpassar sig, men han njuter av att bara vara vi. Precis som jag gör detsamma. Jag älskar torsdagar när jag vet att det är helg för oss då vi hämtar Lykkis, men jag älskar också att få lägga all uppmärksamhet på lilleman ibland. Just för att jag vet att han behöver det, en pratglad 3-åring tar mycket plats såklart.
 
 
 
 
 

Kommentera här: