Mina tankar kring 5.2.

 
Nu har jag hållit på med 5.2 dieten i drygt två månader, i åtta veckor. Jag har gått ner drygt 8,5 kg hittills och det känns som att det är den lättaste viktnedgången någonsin. Dom första veckorna var det givetvis lite tungt på fastedagarna & dom första dagarna gjorde jag helt fel med maten och dom få kalorierna jag fick äta. Åt fel kalorier, vid fel tidpunkt och var mest hungrig och trött. Det gäller ju att man lär sig vad som är mättande och inte, och det är ju i sig nyttigt - att veta vad som är BRA kalorier eller ej. Och ibland har jag blivit chockad när jag ser hur mycket kalorier vissa saker faktiskt innehåller. Nu räknar ju inte alla kalorier såklart, men det är ju vetenskapligt bevisat (och logiskt) att man inte ska äta mer kalorier än vad man förbrukar - så en liten aning om vad man stoppar i sig kan ju aldrig vara fel för någon :-)
 
Ett litet tips är att ladda ner "Shape Up"-appen, där kan man t.om scanna in koden på en förpackning, vilken förpackning som helst, och få reda på kalorieintaget per gram/ml. Den har hjälpt mig oerhört mycket, även på icke fastedagar.
För så är det givetvis, man MÅSTE äta bra även dom andra dagarna. Jag har hört om folk som levt efter det här och sen tror att man kan stoppa i sig i princip vad som helst dom andra dagarna och på nåt sätt "väga upp" för dom få kalorierna man får i sig på fastedagarna. Men så funkar det givetvis inte, det är ingen mirakelkur, man måste ju vara villig att ändra på sina vanor. Och alla dieter, träningsformer os.v ska man ju göra för att man vill må bättre, äta nyttigare och få ett hälsosammare liv.
 
Jag har däremot fortfarande en dag i veckan då jag äter i princip vad som helst, lördagarna. Men grejen med femtvå, för mig iallafall, är att mitt sötsug nästintill försvann. Och jag får definitivt inte i mig lika mycket mat längre, det blir många små mål på mina icke fastedagar.
Jag förbjuder mig heller inte att äta något, är jag nere på stan t.ex och fikar med en vän eller med barnen så kan jag köpa mig en chokladboll utan problem. Även det en positiv grej med just femtvå, man behöver inte få dåligt samvete för att man "bryter dieten" när man låter suget ta över. Man kan kort och gott leva ett normalt liv fast man fastar två dagar i veckan. Och dom dagarna kan du ju ta när du vill. Jag har tisdagar och torsdagar, men den här veckan fick det bli måndag och onsdag då jag har planer för torsdagen. Funkar lika bra det! :-)
 
Jag hade ett mål att komma i mina kläder igen som jag hade i garderoben, för i höstas när jag tog tag i kroppen efter förlossningen fanns det typ ett par byxor jag kom i. Och sen var det tunikor och tights som gällde för att dölja så mycket som möjligt. Och hur roligt är det? Vem vill leva så? Jag vill kunna gå in i en affär, hitta ett par schyssta byxor och köpa dom. Och inte må dåligt när jag ser ett par schyssta byxor och bara tänka på att jag inte kommer i dom. Och nu kommer jag i ALLA mina byxor i garderoben! :-) Så det målet har jag nått. Sen har jag andra mål kvar att uppnå, delmål. Det tror jag är viktigt att ha även det. Det gör allt så mycket roligare. Jag har några få kilo kvar tills jag nått mitt andra delmål. Och det ska vara uppnått till sommaren.
 
Jag har bestämt mig för att bara väga mig en gång i månaden, eller varannan vecka. Inte varje vecka eftersom jag inte har så mycket kvar att gå ner, tycker det är tråkigt när vågen visar 0,3 eller 0,2 kg. Vill hellre ha åtminstone ett kilo på vågen som jag fått hela tiden för att hålla mig motiverad. Dessutom är det mest träning som gäller nu, få bort magen och fastare röv. Och allt sånt börjar jag med nästa vecka. Tanken var att börja på gymmet igen den här veckan, men med påsken ivägen fick jag byta fastedagar och jag kan inte gymma och fasta. Kroppen behöver ju näringsrik mat för att orka bygga muskler och förbränna ordentligt. Så ja, nästa vecka blir det gym igen och det ska bli roligt! :-)
 
Jag har gått ner 12-13 kilo sen i september. Det får jag inte glömma. Men än är jag inte färdig och 5.2 är en enorm hjälp!

Min fastedag ser oftast ut såhär:
Frukost: En kopp kaffe och ett kokt ägg
Lunch: Köttsoppa eller romanasoppa + en knäckemacka med en skiva rökt skinka
Mellis: Ett kokt ägg
Middag: Te och två knäckemacka med rökt skinka
 
Inte komplicerat för fem öre och mättande! :-) Ägg är ju supermättande har jag kommit på, brukar även ha lite kaviar på ibland. Vissa dagar struntar jag i soppan och äter en massa sallad med äggröra istället, då oftast på äggvitan bara eftersom den innehåller så få kalorier.
Tycker allt är väldigt simpelt med 5.2 och är det något man undrar över så finns det ju både böcker och internet. Jag har läst mig till det mesta, vad man rekommenderar att äta och dricka os.v Sen funkar ju alla olika så det gäller att hitta sitt eget sätt. Tycker dock att man ska försöka få i sig åtminstone ett varmt mål om dagen eftersom det mättar mer & soppor är ju både varmt och mättande, så det rekommenderar jag starkt.
 
När jag nått min målvikt tänker jag ha en soppdag (6.1) i veckan för att fortsätta leva hälsosamt och må bra. Dessutom behåller man ju vikten på så sätt.
 
Näe, nu har jag förespråkat femtvå enough ;-) Men har fått lite frågor angående det av olika personer på sistonde, så tänkte att jag kan ju skriva ett inlägg om mina tankar kring det så folk får en liten aning :-)
 
 
 
 

Kommentera här: