1,5 år.

 
Idag blir våran älskade lilla tös här hemma 1,5 år! Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur tiden har gått så fort, att det redan är 18 månader sedan hon kom till oss en kylig decemberdag efter att ha envisats med att stanna aaaaaalldeles för länge i min mage ;-)
 
Och tänk att en sån liten liten människa kan lysa upp en hel värld? Tänk att man kan känna sån kärlek för en annan människa, att man är beredd att offra allt bara man vet att hon har det bra. Älskade älskade Lykka, du är det finaste vi vet. Tack för att just du är min dotter <3
 
18 månader är en spännande ålder må ni tro. Hon är envis, busig, lär sig nya ord varje dag & det är så spännande att tillbringa tid med henne! Tänkte skriva upp en liten lista på hur hon är nu, det är alltid lika roligt för en annan att kunna gå tillbaka & titta på.
 
- Lykka älskar allt som har med bollar att göra. I en leksaksbutik ser hon verkligen ingenting annat än hyllorna, korgarna eller påsarna med bollar! Hon är riktigt duktig att sparka boll & springer som en toka när man spelar fotboll med henne :-) Hon tittar även på fotboll på tv:n med moffa & pekar & ropar "däääär" när en boll dyker upp på barnprogram. Hon älskar att leka utomhus & kan sitta och leka i sandlådan länge länge.
 
- Hon är den mysigaste ungen som jag någonsin träffat (utan att vara partisk alltså). Hon älskar att pussas & kramas, och flera gånger om dagen kommer hon och ger en spontana pussar & slänger sig runt halsen på en. Hon vill också hålla handen när man är ute & går, hon släpper emellanåt och springer omkring själv för att sen komma tillbaka och hålla i handen igen. Flirtar man med henne, flirtar hon tillbaka - hon blinkar dock med båda ögonen & det ser för gulligt ut! När man säger "hejdå" vinkar hon och gör slängkyssar. När man sitter i soffan älskar hon att gosa in sig & luta huvudet mot en, eller så vill hon sitta i knät & kramas. Hon är otroligt gosig & älskar att mysa!
 
- Hon öppnar dörrar, är hjälpsam & tycker det är roligt att plocka in/ut diskmaskinen, torka damm eller plocka undan. Hon applåderar alltid åt sig själv eller åt andra när man gör något hon gillar eller när hon själv lyckas med något (behöver definitivt inte vara något speciellt, kan vara att åka rutschkana, fånga en boll etc.). Hon är alltid snäll mot andra barn & ger saker till dom istället för att ta ifrån. Hon är väldigt social & har lätt att skaffa kompisar ute på gården, hon pratar med alla barn i vilken ålder som helst & kan inte alls förstå varför inte 8-9 åringar vill sparka boll med henne ;-)
 
- Hon förstår i stort sett allt man säger till henne. Frågar man om vi ska gå ut, hämtar hon skorna. Ska vi ta ett bad springer hon till badrummet, är det läggdags springer hon till vårat sovrum för att få välling os.v
När jag klätt på henne på morgonen, borstat håret & hon är helt färdig, springer hon alltid till spegeln för att checka att allt ser bra ut. Hon tycker även om att låna en sminkborste av mig när hon ser att jag står & sminkar mig, då springer hon till spegeln & gör detsamma ;-) Hon är alltid artig & säger "tack" vad man än ger henne & skulle man själv glömma att säga tack så är hon snabb på att påminna en. Hon säger även "Varsågod" när hon ger en nånting.
 
- Hon kan rörelserna till "Imse Vimse Spindel" & "I ett Hus", hon sjunger med i "När trollmor har lagt...." & hon har sina favoritskivor. Hon är en riktig godisgris & favoritgodiset är saltlakrits & choklad (precis som sin mor alltså). Hon älskar Ramlösa & Loka och föredrar det framför saft, läsk & vatten alla gånger. Mjölk är en stor favorit också! Hon tycker dock det är tråkigt att äta ibland & vill mycket hellre busa runt.
 
- Hon sover hela nätterna, somnar vid halv åtta-åtta & vaknar mellan sju & halv nio. Hon sover middag en gång på dagen i ca 1,5 timme (ibland längre). Hon väger 13,5 kg & har storlek 92 i kläder. Hon har 15 tänder & en glugg mellan framtänderna precis som sin mor.
 
- Ord hon säger:
Oj, mamma, pappa, där, sko, ko, tack, varsågod, skum, boll, gunga, vovve, anka, ja, nej, hej, blää, krok (kapten krok) Jake (Jake & piraterna), karta, kom. Hon vet även hur bilen & dom flesta djur låter. Hon snappar upp nya ord varje dag & för nån vecka sedan när jag sa "fan!" hörde jag ett litet "faaan" bakom mig. Inte bra inte bra ;-)
 
Det var väl allt, va? Eller ja, klart det inte var allt. Det här beskriver ju definitivt inte hela mitt barn, men en liten del av hennes underbara personlighet. En liten del som jag önskar att jag kommer att minnas! Och när jag glömt, kan jag gå tillbaka & läsa :-)
 
Och apropå glömt...kolla dom här korten som är tagna för exakt ett år sedan på dagen! Hon fyllde ett halvår & öppnar paket hemma hos momme & mofffa. Vilken liten knubbis! Oh, vad man glömmer snabbt. Älskade unge vad du växer fort <3
 
 
 

Kommentera här: