Och där ligger de mina & sover tryggt...

Jag är en sån som inte klarar av att se nyheter alltför ofta. Jag orkar inte ta in allt skit & elände som pågår i världen. Fegt, jag vet. Men jag kan inte bara skaka av mig det jag sett & hört, och sen låtsas som ingenting. Orättvisan, all hjälplöshet & alla människor som far illa etsar sig fast på näthinnan & jag mår så dåligt. 
Däremot läser jag tidningarna & försöker hålla mig uppdaterad så gott det går, i tidningen kan jag liksom själv välja vad jag vill & inte vill läsa.

Ikväll, mellan Idol-programmen, såg jag dock nyheterna några minuter innan jag hoppade in i duschen. Och några minuter var allt jag behövde, nu ligger jag här har en fruktansvärd bild i huvudet. Det var ett inslag om barnen i Syrien och hur många tusen det är som far illa under kriget. Dom visade en liten 1-åring som låg på golvet & skrek.... Hela inslaget var så hemskt att jag blev helt tårögd. Jag & mannen började prata om just kriget i Syrien och sen kom vi in på andra krig, svält os.v. 
Jag känner mig så hjälplös & allt runt omkring liksom försvinner när verkligheten blir slängd i ansiktet på en sådär..

Plötsligt känns det som att det kvittar att Kevin kom i final på Idol, eller att julkänslan inte infunnit sig ännu. Och tacksamheten att mina fina barn ligger inne i sina sängar, trygga o varma är så oändligt stor. 

Det här inlägget känns ganska beiget i jämförelse med hur jag känner... Ibland räcker liksom inte orden till.

Nu är storbarnet hemma igen efter två underbara dagar med momme & moffa.
Som vi har saknat henne! ❤️ 


1 Anonym:

skriven

Du kan väl börja med att låta bli att rösta på sd i nästa val så kan du rädda ett antal barn från elendet i tex Syrien. Så helt maktlös är du inte....

Svar: Vad jag röstar på i valet är väl knappast något som påverkar eländet ute i världen? Stoppar krig & svält?
Dessutom tror jag knappast att det gör folk gott i att komma hit så som det ser ut i det här landet idag. Vi kan ju inte ens ta hand om dom vi har tagit hit för att hjälpa.
Skulle andra partier eller politiker våga röra i ämnet invandrarpolitik skulle folk inte behöva lägga sina röster på SD. Så enkelt är det.
Välkommen!

2 Anonym:

skriven

Så du menar att vi har det sämre i Sverige än vad de har i Syrien eftersom det inte gör folk gott att komma hit? Här får man tak över huvudet, mat och utbildning... Vilket är en dröm för någon som levt i misär, alltså gör det de gott. När vi inte kan påverka krig och svält så kan vi i alla fall hjälpa några barn att få en framtid.

Svar: Var det det jag skrev? Jag förstår egentligen inte varför jag ska lägga ner energi på någon som uppenbarligen VILL vrida & vända på det jag skriver & dessutom är anonym.

Hela mitt inlägg handlade knappast om Syrien. Men jag antar att du kan rösta på sossarna eller nåt annat parti, se allt elände som händer i världen & sova gott på natten? Ungefär det du säger om jag skulle välja att läsa mellan raderna precis som du.

Jag bor i Södertälje. Jag ser vad som händer (jag & ungefär en tredjedel av alla som röstar), när politikerna tror att lilla Sverige kan rädda hela världen. Återigen, ta hand om dom vi har här. Och om du tror på den rosaskimrande drömmen att alla får utbildning m.m så lever du uppenbarligen inte i verkligheten.

Nu tänker jag inte förklara mig mer. Har sagt vad jag tycker. Diskutera politik med mig när det är det mina inlägg handlar om för det första & sluta dra dina egna slutsatser om mina åsikter.
Välkommen!

3 Anonym:

skriven

Du skrev att det inte gör de gott att komma hit, då drar jag slutsatsen att du tycker att folk har det bättre där. Det är faktiskt så att ALLA inte bara har rätt till utan också måste gå grundskolan, så det är inte bara en drömvärld jag lever i när jag säger att barn får utbildning här.
Jag blir rätt upprörd när du skriver att du känner dig hjälplös när du ser sånt på tv samtidigt som du inte tycker att alla har rätt att få en del av kakan för att "vi inte kan ta hand om alla som är här". Jag kan tänka mig att dela med mig av mitt land med alla sina resurser om jag vet att några barn får det bättre och faktiskt har möjlighet till en framtid utan svält och bomber, och det är skitsnack att säga att dom inte får det här jämfört med i Syrien, Afghanistan, Somalia mfl.
Tack för mig!

Svar: Vart drar du gränsen då, finns det någon gräns över hur många som får komma hit och inte? Ska vi ta hit alla barn i hela världen? Alla som far illa i krig, alla som svälter osv? Och tror du att du kan rädda hela världen genom att ta hit hela världen?

"Nä men bara om ett barn blir räddat så är jag nöjd" blir ditt svar då. Jag har argumenterat med folk förr & det är så lätt att spela på det kortet. MEN det är svårare att presentera exakt hur det ska gå till, för det går inte.

Och du, jag förstår att jag förmodligen vet vem du är. Så vill du fortsätta den här diskussionen så skriv din mail & ditt namn, annars skiter jag i dina kommentarer hädanefter, jävla fegis.

Puss o kram!
Välkommen!

4 Anonym:

skriven

Jag har aldrig sagt att jag kan rädda hela världen inte heller att jag är nöjd om jag räddar ett barn, för det är jag inte. Jag önskar att alla kunde stanna där de är uppvuxna i trygghet, utan krig och svält. Men nu är det inte så och vi kan inte stoppa misären, däremot kan ganska många få det bättre om hela västvärlden hjälper till.
Så länge det går tycker jag att västvärlden kan ta emot flyktingar, Sverige har fortfarande utrymme för en ökad befolkning...
Detta blir min sista kommentar. vi får väl vara överens om att vi tycker olika helt enkelt.

Svar: Överens? Det enda jag kan vara överens om är att jag fullkomligt skiter i dina åsikter & har gjort så från första början. Du kommer till min blogg & förvrider mitt inlägg & får det att handla om något som det inte är, samtidigt som du försöker få mig till en sämre person.
Och allt detta under anonymitet, det är så fegt så att alla dina ord blir totalt betydelselösa.
Så gå du & var fröken duktig någon annanstans! För jag tror knappast att det är p.ga medmänsklighet du kommenterade från första början.
Välkommen!

Kommentera här: