Hemma igen & ny vecka.

 
Idag kom vi hem igen efter två veckor "på vift". Jag hade verkligen noll lust att åka hem idag, vi har haft det så jäkla bra i värmdö & vi trivdes som fiskar i vattnet! Men givetvis var det skönt att landa i soffan här hemma när man väl kommit innanför dörren :-)  Dock hoppas jag på att vi stannar två veckor nästa år, det vore alldeles precis lagom!
 
Idag kliver vi in i en ny vecka med lillstjärnan, vecka 9. Jag har nu passerat en femtedel av graviditeten så nu är det bara resten kvar då ;-) Har haft värk i magen till & från under några dagar nu, värk som i mensvärk ungefär. Och sammandragningar har jag väldigt lätt att få denna gång också. Jag antar att det är för att det inte var så länge sedan som jag var gravid & att jämföra mina två graviditeter är ju egentligen dumt, men ofrånkomligt. Det är ju roligt att jämföra, men kroppen reagerar så klart annorlunda denna gång just för att det inte var så länge sedan sen sist. Hur som, några veckor kvar tills jag kan andas ut lite mer. Tycker faktiskt att tiden går lite för sakta & längtar till vecka 12 är förbi.
 
Barnet
Embryot börjar likna en människa. Käkarna är färdiga, munhåla och näsa förenas. Öron och näsa syns och ansiktet börjar se riktigt mänskligt ut. Halsen utvecklas. Fötterna är cirka två millimeter. Embryot blir
mänskligare på flera sätt då det utvecklar känsel och reagerar på beröring. Det kan även få hicka. Svansen försvinner nu.
Längd huvud till stjärt: 2,7 cm.

Flicka eller pojke
Varje cell i vår kropp innehåller en särskild genetisk kod uppbyggd av 46 kromosomer. Vi får hälften från mamma och hälften från pappa. De första 22 kromosomparen bestämmer psykiska och fysiska
drag hos barnet. Det sista paret bestämmer könet. XY-kromosomer blir en kille, XX blir en tjej. Mamman kan bara ge X-kromosomer. Det är alltså pappan som bestämmer könet på barnet. Om fostret är en pojke utsätts det för en extrem påverkan på "grundmallen". Den naturliga gången är alltså att det blir en tjej.
Om fostret ska bli en pojke utsätts det även för en enorm dos manligt könshormon. Det sker den här veckan.

Mamma
Många kvinnor börjar oroa sig vid den här tiden. Man oroar sig för missfall, för hur barnet blir, förhållandet, viktökning, jobbet med mera. Många funderar också på om de verkligen vill ha barn, även om det var
planerat. Det är fullt naturligt. Huden börjar förändras och rynkor slätas ut. Dela gärna med dig av alla dessa tankar till din partner så bibehålles närheten och han/hon blir mer delaktig i dina upplevelser.

Kommentera här: