Startklar.


Nu är lilla Pyret startklar & redo att komma ut. Huvudet var fixerat & inte längre ruckbart, vilket känns hur bra som helst! Det innebär i stort sett att h*n kan komma när som helst :) Och ingen skulle bli gladare än just jag om h*n kände för att komma nu. Det börjar bli tungt & otympligt.
Jag sa till BM att hade hon inte sagt att Pyrets huvud var fixerat nu hade jag tappat hakan med tanke på hur otroligt mycket det trycker neråt & hur ont det faktiskt gör bara av att lyfta ett ben för att sätta foten i skon t.ex.
Jag frågade även om mina knakningar i höftena på kvällen när jag ligger i sängen & allt var normalt. Det beror på att jag är rörlig där nere nu vilket gör att det knakar i både höfter o blygdben. Och precis som hon sa så känns det inte alltför myspys & första gången trodde jag att jag bröt någonting inne i kroppen när det knakade till då jag vände mig om, men det gör inte ont & tur är väl det.
Alla värden såg förövrigt bra ut. Hade t.om lägre blodtryck (100/60) den här veckan än vad jag hade förra gången jag var där. Höggravida brukar annars kunna få högt blodtryck, men jag ska minsann vara annorlunda. Haha! :)

Jag frågade henne även lite på skoj om Pyrets hjärtljud och om hon kan se någon statistik om vad det kan vara för kön på Liten. Och hon tittade tillbaka på alla ggr vi varit där & såg att hjärtat hela tiden legat runt 140-143 (143-144 låg det på idag) vilket innebär att om man ska tro på statistiken så är det en liten tös. Men hon var även noga med att tala om att man INTE kan tro på det till hundra procent & självklart gör vi inte det. Men som jag sagt förut, det är alltid kul att spekulera! :)

Världens bästa Lina var ju med till BM idag & det var tokmysigt att ha henne med och att umgås med henne hela dagen. Vi strosade runt på stan & åt lunch och bara snackade skit. Pyret fick en liten, tuff Adidas-dräkt av henne! Svart & guld, så fin! Våran unge kommer att bli coolast i stan. (Lägger upp bild imorgon).
Lina kommer att bli den bästa gudmor nånsin, det tvekar jag inte en sekund på. Goare människa får man liksom leta efter & våran vänskap är ovärderlig.

Nu är gubben min iväg & tränar, sen blir det bara mys framför tv:n <3

Vecka 38:

Barnet är ca 36 cm från huvud till stjärt (49 cm totalt) och vikten ungefär 3,2 kg. Barnet vikt ökar snabbt. Det kan växa med upp till 28 g om dagen. Barnet rör sig mindre nu. De stora kroppsrörelser du kände tidigare är små stötar från fötter och knän. Alla inre organ är färdigbildade och i tarmarna finns en grönsvart, klibbig avfallssubstans som kallas barnbeck eller mekonium. Det består av utsöndringar från matsmältningssystemet blandat med lanugohår, gallpigment och celler från tarmväggen. Barnbecket kommer att tömmas ut antingen före eller efter födseln.


En del kvinnor upplever att de känner sig nedstämda mot slutet av graviditeten. Orsakerna kan vara en mängd olika saker: oro inför förlossningen, trötthet på grund av sömnbrist och längtan efter att graviditeten ska vara över.
Nu betraktas barnet som fullgånget. När är det dags att föda, då? Barnet bestämmer själv när det är dags.
Forskning visar att våra gener avgör hur länge vi stannar i livmodern. Barnet har ärvt sina gener från dig och från pappan. Det finns inte mycket du kan göra åt saken, förutom att vänta.

När barnets huvud eller rumpa är i läge blir det ofta lättare att andas, men du får mer tyngd på magens nedre del. Du kan känna hur det sticker till när huvudet trycker mot bäckenbotten.
Nu är det riktigt svårt att hitta en bekväm sovställning. I ärlighetens namn är det svårt att hitta en bekväm ställning om du så ligger, sitter eller står, men det är snart över.



Vi längtar efter dig <3





Kommentera här: