25 down - 15 to go!


Idag går jag & Pyret in i vecka 25. Nu börjar jag verkligen känna att jag är gravid, det blir liksom tyngre för varje vecka och orken är inte densamma. Igår hade vi full fart från att vi öppnade ögonen (vi sov till halv elva, det har inte hänt sen innan vi blev gravida). Först ner på stan & irra omkring där, sen iväg och storhandla med mina föräldrar & sen hem och städa innan svärmor + gubbe skulle komma hit. Och när jag hade dammsugit halva lägenheten gick det inte mer. Jag kände redan när vi kom innanför dörren efter handlingen att mina ljumskar sa ifrån, men till slut fick jag så ont att jag var tvungen att sätta mig ner. Jag är livrädd att det är foglossning jag har åkt på, det är tokvanligt men verkar vara så besvärligt att det verkligen inte är något jag önskar att få. Men efter att ha läst lite på internet så tror jag bara att jag helt enkelt blev så pass ansträngd igår att kroppen sa ifrån. Foglossning är någonting man har hela tiden, man har ont vare sig man rör sig eller inte & framför allt på natten, men jag har inga såna besvär. Jag får helt enkelt acceptera att Pyret börjar ta över min kropp mer & mer ;)

Idag ska jag börja träna lite. Jag har tänkt det länge, men dum som jag är har jag bara skjutit upp det. Men det är väl typiskt mänskligt, att man liksom inte tar tag i saken förrän man börjar känna besvär. Jag har flera yoga & träningsövningar för gravida i mina böcker här hemma. Så fr.om idag tänkte jag börja & sen köra lite varje dag. Det är övningar för allt möjligt, för att bli vigare i kroppen & träna upp bäckenet bl.a.

Vecka 25:

Barnet är nu 27 cm från huvud till stjärt & väger ca 800 gram. Det kan ta tag om sina fötter och knyta nävarna. I lungorna bildas allt fler blodkärl och näsborrarna börjar öppnas. 
Håret på huvudet fortsätter att växa och ögonfransar bildas. De flesta dragen ser nu ut som de kommer att göra när din bebis föds. Eftersom den blir allt rundare så finns det allt mindre plats i livmodern att göra kullerbyttor och piruetter. Bebisen övar sin andning genom att andas in upp till en liter fostervatten per dag i de mognande lungorna

Nu växer magen och blir tyngre. Allt eftersom kan du få ont i ryggen, kramp i benen och känna ett tryck ned mot bäckenbotten. Din livmoder kan du enkelt känna 4-5 cm ovanför din navel. Ökande blodflöde i slemhinnor och ökande blodtryck kan också göra att du upplever rinnande näsa och oftare får näsblod.





Jag har en massa braig musik som poppas här hemma nu. När jag var hos farmor förra veckan, köpte baby två st stora cd-ställ. Det behövdes eftersom vi har så förbannat mkt skivor, & fler blir det! I fredags fick jag tre skivor av min älskling - Kelly Clarkson's senaste, Lisa Nilsson's Greatest Hits & Melissa Horn's senaste. Alla tre är guld! Och igår när vi var och handlade hade dom "köp 2 för 99" så vi köpte en skiva med Motörhead & Totta Näslunds "Duetterna". Så ni må ju tro att det poppas musik för grannskapet nu ;)
Kikade även efter Marian Keyes senaste bok, den finns men bara inbunden än så länge. Jag väntar tills den kommer ut i pocket-form eftersom alla andra böcker jag har med henne har jag i pocket. Hennes senaste är dessutom så tjock & är den då inbunden blir den så otymplig att läsa i sängen på kvällarna. Jag menar, man ser ju inte ut som Mr Schwarzenegger om armarna direkt.

I helgen hämtade jag ut mina nya kläder som jag beställde från H&M. Tunikan & två par tights. Även Pyrets coola AC/DC-body med tillhörande mössa kom & den är såååå otroligt söt!
Tunikan satt jätte fint & jag är toknöjd med mitt köp. Nyss fick jag hem katalog från Ellos med erbjudande hit & dit, det börjar givetvis klia i fingrarna. Men nu har jag lovat mig själv att inte köpa någe mer förrän vi åker till Ullared om två veckor! Så jag la genast undan katalogen innan djävulen på min axel skulle tagit över.
Fick iof hem 50 kr från H&M häromdagen, sån där bonus varteftersom man handlat hos dom som man får varje år. Så något fint kanske jag hittar när jag åker ner på stan *flin*

Nu ska jag ta & äta lite lunch, det kurrar i magen!


                




1 Isabel:

skriven

Så fin du är :)

Kommentera här: